Lars Demian och David Tallroth
     
Skandiateatern, Norrköping 21 oktober 2011.


Skandiateaterna i Norrköping återuppstod som nöjeslokal 2007, efter att bl a fungerat som biljardsalong en tid. Långbord med röda dukar och levande ljus står uppställda framför scenen. Balkongerna är dekorerade med prydnadsmönster i nyrokoko. Själva miljön i teaterlokalen skapar en förväntan hos publiken. De yttre förhållandena antyder förlustelse och muntrationer, snygga kostymer, kabaret och ragtime, underhållning av gammal god årgång. Scenen är fylld av musikinstrument, piano, stränginstrument, trummor och bleckblås. Det är så många instrument att det räcker till en hel orkester. Det känns märkligt att det bara kommer att vara två personer, Lars Demian och David Tallroth, på scenen. Tillsammans kommer de att bjuda på en både underhållande och tänkvärd föreställning. De bjuder på sig själva både som underhållare och i kontakt med publiken. 


Lars Demian & David Tallroth


Lars Demians musikkarriär började i cabaretgruppen Something Else i mitten av 1980-talet. Han skrev manus och musik till barnprogrammet Ika i rutan. 1990 slog han igenom som soloartist på Visfestivalen i Västervik. Under 1990-talet gjorde han fyra album. 2007 kom albumet Välkommen hit och 2009 cover-EP:n Att inte vara Pär Gezzle med Gessle- och Roxette-hitar i Demian-tappning. Per Gessle lär ha lovat att lyssna på skivan. Enligt Demians hemsida så verkar en ny Demian-skiva vara på gång. Lars Demian spelar för dem som gillar det han gör och skiter i resten. 

Medkänsla blandas med satir och samhällskritik i Demians texter. Berättandet är uppriktigt, personligt och färgstarkt. Han är inte sin text, han skildrar, underhåller och drar satiren till sin spets.
-Menar jag det här eller menar jag tvärtom? säger han till publiken och hävdar om att knark ”gör mig mindre depressiv, knark sätter guldkant på ditt liv”.
Vidare konstaterar han:
-I vårt land tar vi hand om de svaga, kungen är snäll och vi har en duglig regering, 
Han återger en skröna om hur han träffade kungen och hur denne förlustade sig med en amerikansk blondin i samband med en semesterresa till östra Medelhavet. Det är synd om kungen, han borde släppas fri, anser Demian. Den glade polisaspiranten ”blir sur när han stöter på en homfil, eftersom detta är mot guds natur”.

Genom Sveriges engagemang i Afghanistan är vi ett land i krig numera. Varje jul reser 100.000 svenskar till Thailand för att fira jul. Demian har inte träffat någon av dem. Hans fans är sådana som verkar fira jul i typ - Värmland. Fansen undviker dessutom Ladies Night så gott det går, trots att hela Östergötland verkar vara fyllt av uppspelta damsällskap på väg till nämnda tillställning. ”När man kommer till ett fattigt land känner man sig så rik, man kan bo på lyxhotell och äta ute varje kväll, med fickan full av pengar är man alltid populär och kan köpa samlag för en billig peng”. En folkvisa från Halland, Demians gamla hemtrakter, handlar om en man som försöker göra sig populär hos kvinnorna genom att besöka den lokala bordellen. 

Sorgliga sånger, sådana som handlar om män som svikits av kvinnor och fått hjärtat krossat, sparas till slutet av föreställningen för att publiken ska tycka det är skönt att komma därifrån. Demian väljer att inte framföra sin förmodligen mest kända sång Alkohol.
-Önskelåtar är något man ska passa sig för. Se bara hur det gick för Hasse Tellemar. Han gjorde inget annat än att spela önskelåtar och sedan dog han, påstår Demian. 

Efter föreställningen stannar både Demian och Tallroth kvar och småpratar med fansen och signerar skivor. Tallroth berättar om sitt kommande projekt Statens Bordeller och uppmanar:
-Glöm aldrig Statens bordeller

Kvällens föreställning med Demian och Tallroth kan sammanfattas på ett sätt:
-Att lyssna på Demian är bättre än att vara död. Vi ler hela vägen, både dit och hem.


Paisley