Visorna, rocken,
jazzen och demonerna
Pustervik, Göteborg, 19 oktober 2011.
Dan Viktor, Caj Karlsson, Fabian Kallerdahl och Johan Håkansson.
Dan Viktor och Caj Karlsson gjorde en spelning på Pusterviksbaren i Göteborg under rubriken
Visorna, rocken, jazzen och demonerna, en titel som kan sägas sammanfatta deras eget lyssnande, musikskapande och förhållningssätt till tillvarons inre och yttre demoner. Med sig på scenen hade de Fabian Kallerdahl, orgel och Johan Håkansson, trummor. Soundet leder subjektivt tankarna till Bob Dylan 1965. På scenkanten ligger Nils Ferlins samlade dikter. Både Kallerdahl och Håkansson känns mer närvarande på scenen och tydliga för publiken än vad som är vanligt för kompmusiker. De ger Caj och Dan själslig trygghet och de båda sångarna visar en subtil tacksamhet som inte bara handlar om känslan om att spela tillsammans med andra skickliga musiker.
Dan Viktor och Caj Karlsson |
När Dan Viktor spelar med band ger han ett råare och mer fysiskt intryck jämfört med de spelningar som han gör som soloartist eller tillsammans med någon kompmusiker. Fokus ligger på vad som händer på scenen och den egna spelskickligheten, inte på mellansnack med fria associationer och ett intuitivt avläsande av publiken.
Dan och Caj gör Vintersaga, som bl a sjungits av Monica Törnell, på ett sätt som antyder att de varit med om och själva upplevt varenda textrad. Dan Anderssons
Ett rus framförs lågmält, nästan stillsamt. Publiken uppmanas att vissla melodin. Dan Andersson själv blir närvarande i rummet. Under ett par års tid skrev han under signaturen ”Black Jim” för tidningen Ny Tid, som hade sin redaktion på Järntorget, ett stenkast bort. På Järntorget finns också en staty som föreställer Dan Andersson.
Att Dan Viktor presententerar nytt material live är ingen ovanlighet. Av någon anledning som möjligen kan stavas överförfriskad ”musikkännare” som påstår ”ska du stå på scen och spela så ska du göra Creedence",
så har han gjort en egen version av Creedence Clearwater Revival. Lowrider blir i Dan Viktors version
Fast i jävla Sura igen. Den amerikanska texten förvandlas i Dan Viktors version till svensk småstadsverklighet i en bruksort på fallrepet. Dan Viktors hanterar
ursprungstexter på ett sätt som för tankarna till Cornelis Vreeswijk. Känslan finns kvar samtidigt som texten anpassas till en svensk verklighet.
Paisley