Dan Viktor

Namnet är problematiskt. Dan, Dan Viktor, Dan Viktor Andersson. Heter man Dan Andersson och sjunger visor, så förväntas man sjunga Dan Andersson. Kan man verkligen heta Dan Andersson och sjunga Dan Andersson? Kan man heta Dan Andersson och sjunga något annat än Dan Andersson? Heter han verkligen Dan Viktor? Nej, det är ett artistnamn, för Dan Viktor Andersson.

Dan Viktor är gycklaren, narren, som låter sin publik dricka sitt vin, medan han själv lyssnar på Gunnar, som sitter på en kinakrog vid Redbergsplatsen med tre små rätter och två öl, och vet allt om livet. Dan Viktor äter med sin flickvän på en medelmåttig restaurang, en sån som duger gott åt vanligt folk. Men som den konstnär han är tar han med sin kvinna hem i taxi. Hemma leker de den där leken, lycklig kvinna, lycklig man. Den där leken som vi alla förväntas leka, så vi kan dokumentera våra liv med bildtexter i huvudet i väntan på att livsstilsmagasinet knackar på och vill göra heminredningsreportage om våra IKEA-möbler, Laminofåtöljer och Josef Frank-kopior.

Dan Viktor kallar sig sång- och dansman. Det är något svunnet över benämningen, en underhållare från gamla tider. Dan Viktor är kreativ, produktiv, fångar sin samtid, som består av meningslösa val, i text efter text. Musikaliskt påminner han om en elektrifierad Bob Dylan. Bob Dylan 1965, utan Bob Dylans ständiga konflikt med omgivningen. Dan Viktor är, han gör det han vill och det han ska. Han sjunger som Cornelis när Cornelis sjunger blues. Han leker med orden, många ord, ordrika texter. Det är Dylan, Cornelis, en med en rännil av Winnerbäck. Dan Viktor är speciell, svår att etikettera. Han står för underhållningen, han har något att säga. Han låter sig avporträtteras i sepia, ständigt föränderlig. 


Foto: Johan Johansson

Dan Viktor har Bob Dylan som hobby och som tidig idol. På Mitt hjärtas monster från 2006, gör Dan Viktor en svensk version av Dylans Tombstone, Blues ´a la Kirkegaard. Vad har en dansk 1800-tals filosof och författare, som ibland påstås ha fått syfilis av sin far, med Dylan att göra? Tombstone Blues anses inte vara någon av Dylans viktigaste låtar. Den ligger på Highway 61 revisited, efter det magnifika öppningsspåret Like a rolling stone. Tombstone Blues är i mycket en typisk Dylanlåt, en surrealistisk text, befolkad av bibliska figurer och gestalter ur det anglosaxiska kulturarvet. Rent geografiskt är Tombstone en liten håla i Arizona med tusentalet invånare, namnet är välkänt även för den som bara har ytliga kunskaper om västern,. Det är inte bara cineaster som känner till Gunfight at OK Corrall. Tombstone kan betyda gravsten. Gravstenar finns på kyrkogårdar. Kirkegaard betyder kyrkogård på danska. I Dan Viktors händer blir Tombstone Blues, Blues a la Kirkegaard och Dylans rollista får en lokal, prägel av Evert Taube, snus och Ragnar Dahlberg.

2007 släpps skivan Dan Andersson sjunger Dan Andersson. Det är Dan Viktors sjätte skiva. Han har redan hunnit skaffa sig en musikalisk grund att stå på, scenvana och ett eget uttryck. Skivan får bra recensioner. Året innan gav Sofia Karlsson ut Svarta ballader med sina tolkningar av Dan Anderssons texter. Sofia är sagolikt vacker, hennes röst ljuvlig. Hos henne blir Dan Andersson naturens skönhet, dagg, spindelväv och vemod, något bortom bergen. Göran Greider skriver en biografi över Dan Andersson. Hos artister som Thåström och Perssons Pack finns Dan Andersson ständigt närvarande, som influens, mannen, myten, legenden. 

Dan sjunger Dan som Dan ska sjungas. Han respekterar skalden, hukar inte för honom, tar fram de skitiga sidorna, kallar Dan Andersson den svenska bluesens fader. I Ett rus sjunger han på fyllan, lika eländig som Persson den kvällen när Hanna gick ner i ån. I Jungman Jansson sjunger junger det Dan Andersson inte vågade skriva. ”Kanske glömmer du din Stina för ett fnask i Yokohoma”. 

Det finns en kluvenhet hos Dan Viktor. En kluvenhet mellan stad och landsbygd. En kluvenhet som finns hos så många konstnärer, en kluvenhet som är svår att bära, skapar hemlöshet och iakttagelseförmåga. Dan Viktor sjunger om gamla bilar, ett vrak som stått uppställd i ett hägn, undrar om hans flickvän vill ha honom kvar när hon träffat hans föräldrar som är bönder och bor långt från stan, går på arbetsförmedlingen Kultur och Media, men de har inga platser lediga. Naturromantiken inskränker sig till barnalstrande i en liten stuga vid en sjö. Ett uppbrott ur ett förhållande blir en önskan om att få vara bra för dig igen blandat med allmänt äckel. 

Paisley