Sursol
& kandelaberljus
(intryck och tankar kring
Sofia Karlssons och hennes bands konsert på Stålboms, Falkenberg
den 21 juli 2008)
Mötte solen när jag stod i kön
till Stålboms i Falkenberg. Den var på väg ut. Den såg lite sur
ut. Vet inte vad den har emot mig denna sommar. Så fort jag kommer
i närheten, försvinner den. Måndagskvällen på Stålboms
inleddes därför med två timmars regnande.
Först när konserten började blev
det uppehåll. Solen visade långfingret åt mig på avstånd genom
att måla upp ännu en regnbåge.
En jättekandelaber lyste tillsammans
med scenbelysningen istället upp kvällen. Lite frusna stod vi där
och droppade. Först när Sofia och Sofie sjöng sin engelsksvenska
”Grey skies” kunde jag le igen. Och sen blev det ljusare,
djupare och varmare.
Det kan ju inte bli annat när man möts
av denna härliga blandning som Sofia Karlsson, Sofie Livebrant och
det övriga bandet bjuder på.
Ena stunden visar dessa
scenpersonligheter upp sina missar, tillkortakommanden, felsägningar,
praktiska missöden och svårstämda instrument vilket gör att man
själv känner sig ganska normal i sin mänskliga ynkedom. I nästa
stund är det full koncentration när låtarna framförs. Alla dessa
skickliga sångerskor och musiker som kramar ut det yttersta ur
varje låt, för sin egen och för vår skull. Sådan
professionalism kan ofta bli perfektionism och perfektionism kan
leda till att känsla och uttryck blir stelt och kallt. Men det blir
det aldrig med det här gänget. De kan vara professionellt
skickliga, utan att förlora känsla, naturlighet och närhet.
Man kan inte annat än imponeras och
beröras.
Repertoaren denna kväll består av
de flesta av Sofia Karlsson guldkorn. Dessutom Tom Paxtons/Fred Åkerströms
”Jag ger dig min morgon” och Jussi Björling-klassikern ”Till
havs”. Den sistnämnda framfört på ett sätt jag aldrig hört
den förr. Som om Sofia stod som vindskydd mot den piskande
havsbadsvinden och vi istället nåddes av en betydligt behagligare
bris.
Sofie Livebrant hade kommit över en
tusentjock diktfylld Emily Dickinson-bok. ”Kommit över” är
kanske inte rätt uttryck, för hon hade ”fastnat i den”, påstod
hon. Den dikt som Sofie tonsatt och vi fick höra handlade om att
komma hem. Kaféträdgårdens egna fåglar hörde visst när Sofie
sjöng ordet ”birds” för de svarade ljudligt och sjöng med.
Ännu en gång fick vi vara med om en
pandeiro-duell. Pandeiro är en brasiliansk typ av tamburin. Olle
Linder och Fredrik Gille bollade rytmer mellan sig och till slut kom
Sofia fram och agerade nät mellan dem. Om jag minns rätt var det här
hon sjöng ”Jag har drömt” endast kompad av dessa pandeiros.
”Den snygge killen i skolan”
Gustav Ljunggren spelade ”knägitarr” på några låtar, vilket
gav en svävande känsla. Det lyfte.
Roger Tallroth hade ett par gitarrer
ur sin stora källarsamling med sig, samt en mandolin. Dessutom
agerade han auktionsutropare: ”Allt på scenen är till salu!”
Sofie och Sofia trängslades vid
klaviaturerna och fick knappt plats. Efter lite kroppsvridningar och
justering av rumporna på stolarna fick de precis plats. Detta trängslande
skylls på att de frossat alltför girigt på Stålboms goda kakor
och bakverk.
Sofia spelade gitarr, den
cittraliknande autoharpan, fiol i ”Helgdagskväll i timmerkojan”
och flöjt i ”Jag spelar för livet”. Förutom att sjunga alltså.
Mångsidig är ordet.
I slutet av konserten stannar allt
upp. Minuter och sekunder försvann. Allt är nu. Det var när Sofia
sjöng a capella, totally unplugged, med sin enda röst, oförstärkt
och oförställt, oj så starkt. T o m fåglarna är tysta och
lyssnar. Fantastiskt vackert.
Sen får vi möjlighet att önska låtar.
”Balladen om briggen Blue Bird av Hull”, ”Två tungor” och
”Spelar för livet”.
Livebrant höll vid sin
klaviaturplats, granne med den mångarmade mr Candelaber, liv i kvällen
genom att ständigt tända slocknade stearinljus.
Kanske har jag fel, men minnet viskar
att ungefär här framfördes ”Du liv”. Tror att detta är den
Dan Andersson-tonsättning av Sofie Livebrant som jag tycker bäst
om.
Dessutom bidrog ljudtekniken och
alltiallopappan(daddan) Mats Andersson symboliskt med ett
9-voltsbatteri när någon batteridriven apparatur på scen
fallerade. Även han höll alltså liv i kvällen.
Men begränsningen höjer ju värdet
lite till. Evigheten är som bekant överskattad, som en inflation i
tid. Så efter att vi applåderat in gänget två gånger är det
slut.
När jag går därifrån känner jag
värmen i ryggen och i bakhuvudet. Men det är inte den sura solen
som värmer, det är något annat. Tar med mig den där värmen in i
hösten och vintern.
(Men jag hoppas återse Sofia i Linköping
den 23 augusti, när hon hänger med Winnerbäck).
Mats Klasson