Intervju med Anna Lindberg - konstnär:
Vi har stämt möte på Restaurang
Brunnsbacken som är ett ställe som värnar om kulturen och gärna
hänger konst på väggarna.
Här förekommer också teaterpjäser och musikframföranden.
Kort sagt ett ställe som söker nya vägar - oftast via kulturella
yttringar.
Anna ska idag (4 maj 2008) hänga upp
ett gäng nya tavlor på väggarna och vi skulle träffas vid åttabläcket
för en liten intervju för Kaféets räkning.
Det var ju söndag så jag hade redan
varit runt och rört på dödköttet ett par varv i staden - och
trodde jag var tidig till mötet när jag ramlade in en kvart före
åtta på kvällen.
Redan hade dock Anna hängt upp sina verk på väggarna och satt nu
och höll pä med en skiss gällande prislistan (jo - så är det
ju. Man måste hitta rätt prisnivå på sina alster - mycket svårare
än att måla dem).
Anna är bara 25 år än så länge -
men oerhört produktiv - så jag var beredd på nytt och blev inte
besviken.
Jag kände mig lite löjlig när jag
satte mig mitt emot henne och tog fram blocket med mina patetiskt
framkrystade frågor - men Anna log charmigt och förstod min
situation - jag har nämligen aldrig gjort en intervju tidigare (åtminstone
ingen som ska publiceras).
Kafé-K:s utsände försöker
intervjua Anna - i bakgrunden hennes pastisch av Mona Lisa som ett
självporträtt.
Kafé K inleder trevande med den första
frågan:
Det var ju inte så himla länge sedan jag såg dina tavlor - men
nu hänger du upp en massa nytt. Du verkar produktiv! Hur många
utställningar har du hunnit med?
Anna höjer lite räknande på ögonbrynen
och gissar spontant på sex stycken. Sedan börjar hon räkna och
kommer fram till:
SJU! Jo - det är sju om jag räknar efter.
Den första var på Gröna Stugan (vid Lötsjön) år 2004. Och
detta är tredje gången på "Brunnen". Två stycken utställningar
med kollegor har jag ju också haft i stan - ja, du var ju på den
ena mazken.
Och om jag får räkna min keramikutställning på hantverksmässan
i Sollentuna så blir det väl sju...?
Jag räknar efter på fingrarna och
kommer fram till att konstnären även har en högra hjärnhalva.
Det var raskt marscherat, tänker
jag och undrar om det kanske är något mer på gång.
Jag hoppas att jag kan deltaga på
Millesgården den 17 maj. Fontänen har ju födelsedag.
Så är i alla fall planerna - även om inget är bestämt.
Sedan har jag planer på en separat utställning i höst - i Gävle.
Ja, just det - inflikar jag - jag
har förstått att du är på väg att flytta till Gävle. Vadan
detta?
Jo - svarar Anna med tydlighet -
jag går ju ut från Nyckelviken nu till sommaren och har fått ett
fast jobb som tatuerare i Gävle. Hittills har jag jobbat lite extra
där uppe - men nu jag slutar skolan så tänkte jag flytta dit och
jobba.
Men hur går det med målandet då?
Jag vet inte om jag får - men jag
skulle vilje vara ledig på måndagarna så jag kan ägna mig åt måleriet
då - mitt "måndagsmåleri" - det känns viktigt för
mig.
Det låter som om målandet är
viktigt för dig. Vad är det som driver dig till detta skapande?
Anna tittar på mig och kanske
undrar hon om frågan är nån sorts "dolda-kameran-variant".
Sedan finner hon sig:
Jag vill ju!
Jag måste ju!
Det är ju då jag mår bra!
Det är ju en adrenalinkick varje
gång jag är klar med en målning. Svårt för andra att förstå
kanske - men så är det!
Du som målar själv kan väl förstå det.
Även om jag inte är lika duktig så
fattade jag...
Jag vill knyta tillbaka till
jobbandet och undrar vad hon ser för skillnad på tatuerandet och målandet.
Det är ju ändå en rätt tydlig
skillnad - svarar hon bestämt - att måla själv är ju helt fritt.
På jobbet måste jag ju göra det andra vill.
Även om jag får använda mina konstnärliga talanger - så blir
det ju alltid kommersiellt - ett sätt att dra in stålarna. Men jag
trivs med jobbet.
Kan du dra nytta i ditt eget målande
av din utveckling inom tatuerarbranchen?
Egentligen så är det nog tvärtom
- svarar Anna - mitt eget målande gör nog att jag blir en bättre
tatuerare.
Jag känner spontant att Anna tycker
att samtalet kommit in för mycket på jobbet. Jag går därför
vidare bland mina förberedda frågor:
Jag har ju sett en hel del av det
du gjort innan denna utställning. Förr var det många porträtt föreställande
Buddha. Hur kommer det sig?
Jag älskar ju Thailand. När jag
varit där har jag fått så mycket inspiration. Religionen, människorna,
landet - ja hela Thailand har inspirerat mig.
Att jag dessutom målat av många Buddha-statyer beror inte bara på
att jag tycker att de är vackra. Jag älskar nämligen metall.
Att fånga metallens materia och ljusreflektioner tilltalar mig.
Kanske är det därför jag föredrar metalliska ramar kring mina
dukar.
Det förvånar mig inte - många
av dina nakenstudier har också ett metalliskt sken över sig.
Men någonting annat som slår mig är att du vågar testa olika
stilar.
Har du inte hittat ditt "stuk" än - eller beror det på något
annat?
Det är nog mer en nyfikenhet. Plötsligt
kan jag komma på att "så där kan man ju också kanske göra"
- och tycker jag att det blir bra så brukar det då kunna bli en
serie i det manéret.
Just nu t ex har jag ju jobbat lite med strukturen i dukarna genom
att sy och lappa på dem med överblivna dukrester.
Sedan är det väl också så att man är lite rädd för att tröttna
på sig själv. Då söker man väl automatiskt nya vägar.
Jag kan ju se på din hemsida att
du använder många olika medier - olja, akryl, akvarell mm. Är det
något media som du föredrar?
Olja! Det känns mer äkta - som
riktig konst. Akrylen kan jag tycka känns lite plastig ibland.
Sedan gillar jag att det inte torkar för fort. Då kan det av
misstag färga av sig lite och visa sig bli väldigt bra.
Klockan går och skymningen börjar
falla utanför. Anna är nu klar med sin prislista och börjar
plocka ihop sina saker. Men jag vill ändå hinna ställa en
avslutande fråga:
Framtiden? Vad gör du om fem år
om du själv får bestämma?
Jag är på besök i Sverige för
ett vernissage. Jag har rest hit från Thailand där jag bor och målar
på heltid.
På utställningen köper kungen en tavla för 170 000:- och pressen
skriver att kungen tycker det är den bästa tavla han sett.
Sedan bär det av till New York för ytterligare ett vernissage
innan jag reser hem till Thailand igen.
------------------------------------------------------------------
Annas konst kan du se på hennes
pixbox-sajt:
http://www.pixbox.se/usr_show_id80907_page0_order1.html
Vid penna och tangentbord: mazken