Life
of Bellman
En rapport från det moderna 1700-talet
Min dartkollega Matz och jag hade bestämt oss
tidigare i sommar för att ta oss ut till Ulriksdals Slottspark och
dess friluftsteater för att se och höra rockmusikalen "Life
of Bellman".
Det är ju alltid lite nervöst med utomhusarrangemang eftersom man
aldrig riktigt vet hur vädret ska bli - men vi hade ju tur att
sommaren kommit tillbaka så oron var som bortblåst redan innan vi
begav oss dit.
Matz hade packat i ordning skaffning i form av tunnbrödsklämmor
med diverse smarrigt i, en flaska vitt vin och några öl. Vi kom
väl fem minuter innan det började och trängde oss in på ett par
lediga plaster långt fram på läktaren där vi hann korka upp
vinet och skåla lagom innan spektaklet drog igång.
Det
hela börjar på 1760-talet i krogkön utanför Den Gyldene Freden
där Prins Karl (Andreas Wilson) blir avvisad av en stroppig
vakt. Inne på Freden gör rockbandet en bejublad konsert. Bandet
består av Carl Michael Bellman (Albin Flinkas), Movitz (Janne
Åström) och Nordström (Andreas Andersson), påhejade
av vännerna Kajsa Stina (Linda
Linné) och Ulla Winblad Petra Hultgren).
Det rockar verkligen loss direkt med en häftig version av Käraste
Bröder, Systrar och vänner (Fredmans epistel 9).
På Den Gyldene Freden
Som
ni säkert redan förstår så är det inte någon dokumentär
föreställning om Bellmans liv utan snarare en fantasifull fiktion
inspirerad av Bellmans musik. Det ställs en fråga i programmet som
inköptes: "Får man göra så här?"
Mitt svar är solklart: Absolut! Speciellt om man gör det så här
bra.
Handlingen
fortskrider. Bandet har knappt pengar till mat och det lilla de
tjänar super man upp. Men man lyckas bli kompis med Kronprins
Gustaf (Jesper Salén) och i viss mån även med Axel von
Fersen Richard Caspar), vilket gör att bandets framgångar
växer och man får ta del av gåvor från tronföljaren.
Nu
ska jag väl inte sitta här och beskriva hela handlingen men det
uppstår många roliga och dråpliga situationer när de olika
samhällsklasserna möts - Hovet och drägget. Man driver också
mycket med den moderna och okunniga bilden av Bellman. Till exempel
påminner Movitz Bellman om när han gick in i svinstian tillsammans
med norsken och tysken. Stadens snobbar går på "Sten Sture
Compagniet".
Snobbarna på Sten Sture Compagniet
Movitz rockar fett
När bandet lyckas smita in bland
snobbarna för att göra en spelning blir Kajsa Stina beskylld för
att "bara vara såå 1734".
Albin Flinkas är helt suverän som
Bellman och sjunger kolossalt bra - utseendemässigt blir det lite
som Bellman meets Thåström. Fyrmannabandet som kompar i bakgrunden
krämar ut det mesta ur watten och stundom skulle man tro att
självaste Roffe Wikström bodde i nån av gitarrerna.
Bellmans sånger är ju ofta rätt långa med flertalet verser - men
man väljer att mestadels bara göra brottstycken ur dem - annars
skulle föreställningen säkert pågått fortfarande. Men det är
ett jäkla ös, och ibland väldigt finstämt. Även nyskriven musik
förekommer för att leda handlingen framåt och i önskad rikting.
Det nyskrivna har text av Ulrika Larsson och Sissela Nutley, musiken
är av Jan Radesjö och funkar riktigt bra i sammanhanget.
När Bellman blir satt i stocken för
att ha lättat på trycket mot kyrkoväggen dyker en ny rollfigur
upp, prästen Fader Abraham (Daniel Engman). Där fick man
höra en härlig röst som var ny för mina öron.
Bellman pissar på kyrkans vägg
Annars är kvällens allra största
behållning givetvis Janne Åström. Denne rockgigant med sin
självklara pondus och djupa, fylliga röst. Jag tror ta mig fan att
den karln kan sjunga vad som helst och få det att låta bra.
Men hela ensemblen gör bra ifrån
sig. Kung Adolf Fredrik (Magnus Eriksson) och hans ständige
skugga munskänken Herngren (Peter Gerecht) utgör ett
komiskt inslag och ägnar sin mesta tid åt att äta och supa till
Drottning Lovisa Ulrikas (EvaBritt Strandberg) stora
förtret.
Herngren & Kung Adolf Fredrik
Drottning Lovisa Ulrika
I pausen klämde vi i oss våra sista
öl sittandes på en stor sten. På vägen tillbaka införskaffades
ytterliga maltdryck från slottskaféets temporära tält.
Andra akten var precis lika givande
som den första och Bellman stylades av hovdamerna och assimilerades
för att passa in på slottet. Men när Kungen dött och Gustaf III
installerats hade Movitz och bandet tröttnat på den
"fine" Bellman och bröt sig in på slottet och väckte
upp Carl Michael ur sina nyvunna divalater.
Hovets Bellman
Slutet gott - allting gott.
Nordström fick gifta sig med Kajsa Stina och Bellman rockade fetare
än någonsin.
Det längsta soloframträdandet för kvällen var Janne Åström som
sjöng "Märk hur vår skugga". Ståpälsen infann sig
direkt.
Det var en härlig kväll som jag
önskar att fler fick uppleva.
Efter föreställningen ville jag ha
en bättre bild på Janne Åström varpå jag gick bort till
artisttältet och frågade en som stod där om han trodde Janne
villa ställa upp på en bild. Han gick och frågade och efter
någon minut kom Janne i full mundering och gitarr för att posera
för kafé K:s utsände. Givetvis passade jag på att ge mina
komplimanger för en fantastisk kväll. Janne lovade kolla in på
Kaféet för att se bilden (hoppas han kommer ihåg adressen).
Janne Åström poserar efter föreställningen
Här följer lite fler bilder
från kvällen:
Hvila vid denna källa
Drottningen förfasar sig över sin
berusade Kung
Carl Michael och Axel von Fersen
Prins Gustaf presenteras motvilligt
för sin blivande maka
Prins Gustaf dubbas till riddare i
Bacchi ordenssällskap
Life
of Bellmans hemsida
Vid tangentbord och bakom kamera:
mazken