Glasvegas
- "Glasvegas"
Storbritannien
är ett land hårt präglat av sociala missförhållanden. Arbetslöshet,
alkohol- och drogmissbruk, skilsmässor, fattigdom och på senare år
eskalerande knivvåld som närmast framställts som epidemiskt till
sin karaktär. Jag känner igen bilden som det skotska bandet från
Glasgow målar upp av det brittiska samhället. Jag sätter på
plattan, sluter ögonen och reser inombords tillbaka till Skottland
och minns ett samhälle jag en gång var en del av i lite drygt ett
år.
Miljöer
präglade av sociala problem och uppgivenhet har genom historien
ofta fött många bra band. Glasgow med Primal Scream, Jesus and
Mary Chain, Belle and Sebastian och Mogwai på sitt samvete, är ett
bra exempel på det. I ett samhälle präglat av missmod och
uppgivenhet uppstår ofta ett behov av att uttrycka sig och berätta
om verkligheten. Glasvegas har genom sitt självbetitlade debutalbum
och sina socialrealistiska texter om ett land i djup svacka gjort
ett soundtrack om tillvaron på hela den brittiska kontinenten.
Glasvegas
lyckas förena starka melodier med angelägna samhällsskildringar,
något som jag inte tycker är alltför vanligt idag. Resultatet är
oemotståndligt och makalöst medryckande. Likt en protestsång
knyter jag näven och rycks med igen och igen och igen. Svärtan,
ensamheten och sorgen som är påtaglig i Glasvegas musik åtföljs
av en stark empati och värme vilket gör det hela väldigt stämningsfullt.
Sångaren James Allan sjunger på sin grötiska skotska och ibland
är det nästan omöjligt att hänga med.
Det
är inte ofta (längre) som jag uppslukas så pass mycket som jag gör
av Glasvegas. Senaste gången det hände var när det danska bandet
Mew släppte ”And
The Glass Handed Kites” 2006. För mig är
”Glasvegas” ett av de där riktigt klassiska debutalbumen som
kommer allt mer sällan nuförtiden. Årets för mig tveklöst största
musikupplevelse.
Kort
sammanfattning av låtarna på Glasvegas självbetitlade debutalbum:
Flowers and Football
Tops
Inledningsspår och berättelsen om femtonåriga Kriss
Donald, brutalt knivmördad 2004 i en förort till Glasgow. Här får
vi den tragiska historien om sonen som inte kommer hem något mer
berättad ur mammans perspektiv. Inleds lugnt men exploderar efter 1
minut och 17 sekunder i en fullständig knock-out som träffar rakt
i hjärtat.
Geraldine
Harmonisk övergång till en låt om socialarbetaren Geraldine
som också är den singel svenska lyssnare bekantat sig med på
radion på senare tid.
It's My Own Cheating
Heart Thatmakes Me Cry
En oerhört stark och medryckande rocklåt med lite Manic
Street Preachers-vibbar.
Lonesome Swan
Tempot sänks något till en lite vemodig och finstämd sak.
Go Square Go
Låter som en allsångsliknande kampsång för engelska
fotbollshuliganer. Budskapet i låten handlar dock om hur våldet
socialiseras in hos var och en av oss genom uppmaningen att inte
vara en mes på skolgården.
Polmont On My Mind
Tempot sänks ånyo till en låt med mycket ångest i. Växer
och slutet känns som ett extranummer på Coldplay-konsert.
Daddy’s Gone
Kanske den mest troliga andra singeln i Sverige. Och den enda låten
som jag hör och häpna faktiskt får Boppers-vibbar av men ändå
tycker är fruktansvärt bra. Som titeln säger handlar låten om
att växa upp med en icke närvarande pappa.
Stabbed
Har man dålig koll på grötig skotska är det läge att ta
fram texthäftet nu…
S.A.D. Light
Bandet bjuder på en (underskattad?) pärla i slutet som
man gärna vill ska fortsätta och fortsätta och fortsätta…
Ice Cream Van
Finalen på plattan. Vid det här laget är jag så slut och omtöcknad
att jag har svårt att ta in så mycket mer. När kände jag så här
senast?
Fotnot.
Glasvegas består av James Allan (sång och gitarr), Rab Allan
(gitarr), Paul Donoghue (bas), och Caroline McKay (trummor). Bandet
släppte i början av december även EP:n A snowflake fell (And It Felt Like A Kiss) som spelades in i
Transsylvanien. EP:n är ett julalbum och innehåller sammanlagt sex
spår och rekommenderas starkt av undertecknad. Tilläggas kan att
det f.n. ryktas om ett Sverige-besök i mars 2009.
Stefan
Lydén