Det var Telenor, det var bredband...

Har du sett dem utanför affären?

De som är unga, hurtiga och sådär påflugna som annars bara kvartersfyllona brukade vara. Om någon av dem springer efter dig och säger: 
-Hur mår vi idag? Så svarar du ju artigt: 
- Det är jättebra. 
BAAAP, fel svar.

Rätt svar ska vara: - Du kan ju bara dra åt helv........ alternativt svarar du ingenting.
Jag vet att det kan vara ovant att vara så brysk när man har blivit uppfostrad med att man ska vara trevlig. Detta får du lära dig att bortse ifrån, för det fungerar inte med de här moderna hästskojarna.

En gång blev jag uppringd av en av de såta gossarna och efter ett tag blev jag orolig för pågen och fick ju påpeka att: - Nu får du snart ta och andas.

Jag såg scenariot framför mig att han "tradade" tills han svimmade. Lite försynt försökte jag skjuta in: -Nej, tack, jag vill inte...., behöver inte.....

Varför måste det sluta med att en av oss, jag, skriker, och slänger på luren (heter det så när man har mobiltelefon?) Det tappar ju lite effekt när man vrålar och sen får stå en god stund och leta efter den förbannade knappen som avslutar samtalet.

Intet ont anande stannade jag och pratade med en av Telenors representanter utanför Lidl. När vi var klara med varann hade jag mobilt bredband på 10mbit/s (1,5mbit/s i verkligheten vid optimala förhållanden, som inte inträffar ofta). Jag trodde, det var mitt första mobila bredband, att jag skulle få 10mbit/s. Jag har sedan dess fått lära mig uttrycket "upp till", och vad det innebär. Hemtelefon portad till en mobiltelefon. Gratis. Nja, det kröp fram senare när jag pratat med kundtjänst att det kostar 50:- i månaden.

Det var tre fria månader, så att jag hann säga upp mitt trådlösa bredband från Bredbandbolaget. Nja, det kröp också fram att det inte heller var sant. Nu fick jag hjälp av kundtjänst som sa att det bara var att riva fakturan. Hur går det för alla som bara accepterar och betalar sina felaktiga fakturor. Måste man alltid vara stökig och besvärlig för att få rätt?

I somras fick jag erbjudande om att få upp till 32mbit/s för samma kostnad som jag hade innan. Kanonbra erbjudande. BAAAP. Fel svar.

Egentligen var det ännu mer invecklat för jag fick ett erbjudande om att få 4g upp till 80mbit/s om jag valde att förlänga mitt abonnemang som ändå var på väg att gå ut.
Detta var på en onsdag och jag kunde förlänga tidigast måndagen efter så jag var välkommen in då. Glad i hågen travade jag iväg till Telenors butik på måndagen och bad om att få mitt 4g modem. BAAAP. Det erbjudandet gick ut igår, säger då samma kille som jag pratat med onsdagen innan.

Därför fick jag mitt nuvarande modem på upp till 32mbit/s. Spelar ju ingen roll egentligen för i Mjölby är täckningen eventuellt 6,0mbit/s. Mitt personliga rekord är 7,0mbit/s som det varit uppe i en gång. Det straffade sig ju omgående för använder man vettig hastighet, så slår bromsen till. Telenor har, utan att direkt tala om det, infört ett surftak.
Nu säger de inte surftak för det låter inte så trevligt, utan det heter "Fair Use Policy". Hur mycket gränsen är talar de inte om, utan det får man forska i på hemsidans mer finstilta delar eller ringa till dem.

Jag sitter just nu och surfar i 0,5mbit/s för att de tycker att min gräns på 50gb är överskriden. BAAAP. Mitt modem säger att jag hämtat 20gb senaste månaden och för övrigt fick jag ett papper i Telenorbutiken som säger att jag ska ha 100gb.

Så idag ska jag tillbringa min lediga lördag i telefonkö. "Just nu är det många som ringer". BAAAP.

Telenorförsäljare på Youtube.


Skånske Arne