Tallrik & Glas – 9 september 2017

TallrikGlas400

 

Jakten på den perfekta ölen
Du vet känslan. Känslan när du för en iskall öl mot dina läppar… tar en klunk… och bara vet att det här är den godaste öl du någonsin smakat. Att äntligen har du hittat din absoluta favorit. Den känslan.

Nu ska det här inte bli någon hyllning till alkohol. Texten kunde (nästan) lika gärna ha handlat om kaffe. Eller sockerdricka. Men eftersom jag av olika skäl (smak, lukt, sockermängd) undviker dessa drycker, så får öl tjäna som exempel för min tes. Det jag hävdar är följande: Det existerar (högst troligen) inte något sådant som den perfekta ölen!

Jag tror att du känner igen fenomenet: Det som smakar utsökt ena gången kan kännas rätt slätstruket nästa. Vad beror det på? Sinnesstämningen? Sällskapet? Vädret? Igår var det den bästa öl du druckit. Idag köper du en ny. Samma märke, samma burk eller flaska, i samma bar eller butik. Ändå smakar den nu fattigt, avslaget… Och du tar dig för pannan och undrar: Hur kunde jag ge det här blasket toppbetyg? (Och varför, varför köpte jag hem ett helt flak?!) Och du misströstar om att någonsin hitta en favorit som håller över tid, en som du aldrig tröttnar på.

Nu gör ju inte senare års explosion inom bryggeribranschen jakten enklare. Visst är det härligt med alla nya mikrobryggerier som poppar upp som humle ur en leråker, och som med obändigt experimentlusta förser en törstig marknad med ständigt nya fantasifulla kreationer. Öl med smak av lakrits, chili, rabarber, brända bildäck… IPA, APA, DIPA, GAPA, WIPA… Lager på lager av munkar och bockar… Den stora rädslan är förstås att bland alla nya hugskott verkligen hitta en favorit, mot alla odds. Att hitta en öl som är lika god eller godare efter varje glas. Och som sedan försvinner från utbudet lika fort som den dök upp, eftersom bryggeriet vill lansera nya märken och inte kan ha femtielva sorter i produktion.

TG_Bosse Freij__9 september 2017 Foto: Bosse Freij

Minns du förresten danske konstnären Storm P:s reklamteckning för ölmärket Tuborg, där två luffare samspråkar? ”Du, Perikles – ka´ du sige mig – hvornår smager en Tuborg bedst?” – ”Hvergang!” Tyvärr Tuborg, så är det inte. Inte med Tuborg, men troligen inte med någon annan öl heller. Storm P:s berömda reklamslogan, hur genial den än är, förblir en ölälskares våta dröm.

Vetenskapen tycks inte heller ha något svar på frågan varför en öl inte smakar lika gott varje gång. Ärligt talat verkar man inte ha bedrivit särskilt mycket forskning i ämnet. Det enda jag vet är att man får inte ge upp. Trägen vinner. Bara man är beredd på de ofrånkomliga besvikelser som dyker upp längs vägen av inbjudande etiketter, så är det ändå ganska trevligt att fortsätta jakten på den perfekta ölen.

 

Bosse Freij

1 kommentar till Tallrik & Glas – 9 september 2017

  • Mats Klasson  säger:

    Många märken sparar,
    smakar mumma? NEJ!
    Ölens smak som varar
    jagar Bosse Freij

Lämna en replik

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>