Roy Andersson

tvochfilm

                                              den 27 september 2014

 

Nyligen tilldelades Roy Andersson Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig för sin film En duva satt på en gren och funderade på tillvaron.

I början av 70-talet slog Roy Andersson igenom som regissör med En kärlekshistoria. En film om två ungdomars trevande kärlek, men också en skildring av samhället runtomkring.

Hans andra film Giliap blev ett misslyckande och sen började han göra reklamfilmer. Det var i dessa reklamfilmer han hittade sitt filmspråk som han sedan kommit att använda under de senaste åren.

Han använder fast kamera, han är noga med varje liten detalj, scenerna är renodlade och tydliga. Som ett konstverk där varje liten detalj har sin betydelse för helheten. Absurdism, surrealism och svart humor är begrepp som ofta nämns när man ska försöka beskriva Roy Anderssons filmspråk. Det finns något kusligt i hans filmer, en kuslighet som ibland tippar över till det komiska. Han lyckas också beröra känslomässigt. En skicklighet att tydliggöra företeelser och förhållanden i samhället är också utmärkande för Roy Anderssons senaste filmer.

Se gärna hans filmer med skarpa ögon och öppna sinnen, så fria från förutfattade meningar som möjligt. Här några klipp som kanske kan stimulera aptiten på Roy Anderssons filmer. (Klicka på bilderna nedan för att se respektive klipp.)

tv&film_27september2014a
MovieZines intervju med Roy Andersson innan filmfestivalen i Venedig. Om inspirationskällor som teater och konst. Hans åsikter om modern film. Jämförelser mellan då och nu, mellan debutfilmen En kärlekshistoria och de senaste filmerna.

tv&film_27september2014b
K-special på SVT om arbetet med filmen Du levande

tv&film_27september2014c
Halta Lotta-scenen, slutet (från En duva satt på en gren och funderade på tillvaron)
Tyvärr hittade jag inte hela scenen, som jag tidigare sett någonstans. Tycker att början (som inte finns med här) av scenen är ännu bättre. Det finns något mäktigt med att få musiken till den gamla välkända sången, kompletterad och bildsatt på royanderssonska. Det är som att man får sången översatt till ett nytt språk, vilket gör att dess innebörd tydliggörs på ett alldeles speciellt sätt.


Mats Klasson

2 kommentarer till Roy Andersson

  • mazken  säger:

    Jag såg också ett längre klipp ur scenen ”halta Lotta”. Minns inte heller var det var nånstans. Men hur som helst så MÅSTE jag ju bara se denna film. Roy är det bästa som hänt filmbranschen på väldigt länge. Det är så härligt tvärtemot hur det ”ska” vara. Det behövs verkligen motvikter till hollywoodoscarsdravlet som pumpas ut i samma takt som dollarna förväntas pumpas in.

    • Mats Klasson  säger:

      Instämmer helt, mazken. Ska försöka köpa hans trilogi på DVD när den kompletteras med den senaste filmen. Men det dröjer kanske något år i alla fall. Först ska ju filmen upp på biograferna.

Lämna en replik

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>