Överblick och tillbakatitt

Recension av Lars Winnerbäcks Granit och morän, den 18 juni 2016.

larswinnerback_granitochmoran

Häller ut alla pusselbitarna på en bricka. Hade det varit Melissas bitar hade jag bara behövt skaka en gång för att alla orden skulle falla på plats. Med Lasses bitar går det nästan lika lätt, sen faller ord och rim på plats. Ett sådant pussel slipper man irritera sig på, man kan genast njuta helheten och sen med gott humör och stort intresse studera alla detaljerna.

I vår tid är allt mer i samhället kortsiktigt och trångsynt, egoistiskt och oempatiskt. De människor som fortfarande visar medkänsla och som vågar varna för var vi är på väg och redan ser de skrämmande konsekvenserna av vårt kortsiktiga handlande, hånas och utsätts för personliga angrepp. I denna tid när närsyntheten börjar bli epidemisk, är det skönt att någon lyfter sig över marken som en drönare och ger en överblick och ett perspektiv. Även om Winnerbäcks blick är individuell och utgångläget oftast är personligt, ger den inte sällan en mycket nyttig bild av hur samhället och världen ser ut och hänger ihop. I Granit och morän får vi inte bara överblicken, vi får också tillbakatitten. Hur det var i barndomen, för ett decennium sen eller bara alldeles nyss, nu i förändringens tid.

Förutom helhetsintrycket har jag som sagt även studerat några detaljer. Här mina associationer, låt för låt.

Lågsäsong
Ett vykort från London under lågsäsong. Lågsäsongen då elden falnat och engagemanget svalnat. Men lågsäsongen kan också ge tid till eftertanke.

Kommer och går
Romantisk och rörande bild av längtan, avstånd och närhet, beroende och frihet, det som blir aktuellt när kärleken drabbar.

Sysselmannen
En balans på en mur mellan det lilla egna till höger och det stora hela till vänster. Balansen mellan det privata och samhällsengagemanget.

Möt mig på stationen
Ett möte med kärleken och närheten. Vi två tillsammans, tillbaka för att visa varandra våra tidigare ensamheter, vi två tillsammans ut i världen och fram i tiden.

Köpt en bil
En förändring, ett slags ny frihet som ger modet att köra på okända vägar, våga något nytt. Färden som även den ger perspektiv på det man lämnat bakom sig.

Granit och morän
Överblick och tillbakatitt.

Blues of a Salesman
En blues till en son, ett barn, till nästa generation. Ett meddelande från en krämare som indirekt uppmanar sonen att bli en kramare. Om inte annat, för att rädda världen.

Visst har vi glömt
En smärtsam tillbakatitt till barndomen. En återträff med mobbaren och mobbaren inom dig själv. Minnen av sånt som ångras men inte kan göras ogjort, det som bara kan skylas av mer eller mindre äkta glömska.

En vän i solen
Ett brev till ett ex. Hur det som då var perfekt, i imperfekt visar sig söndrigt och isärglidet. Ett brev till en vän. Från en som kisar mot solen, till en som samma sol också lyser på.

Khom loy
På nyårsafton stannar tiden, man ser bakåt, man ser framåt, man ser sig omkring. Perspektiv, överblick, löften och planer för framtiden. Skör lyfter en svävande lykta som försöker lysa upp, upplysa och visa möjliga vägar mot framtiden.

Lite kuriosa om sånt som hände och tankar som slog mig under arbetet med denna recension. Ord, begrepp, platser jag fick slå upp eftersom jag inte visste vad det var: Gewürtztraminer och Khom loy. Sen fick jag ta reda på om New Bond Street låg i London eller New York. Ramones försökte lura mig från London. Aker kände jag igen från Akershus fästning i Oslo. Landskrona och Kalmar har jag till och med besökt själv. St Petersburg lockar mig inte. Vet inte om jag klär i Athenakorpsvart heller. Bil har jag bara provat köra en gång, på väg till Norge sommaren 1980.

Musikaliskt har Winnerbäck tagit ett steg tillbaka från det mest rockiga och det blippochbloppkonstgjorda. Granit och morän innebär en riktning mot förenkling och ett naturligare, direktare uttryck, utan att den sätter sig på trubadurstolen. Musiken lutar sig mot melodierna och framför allt framhäver den texterna och innehållet.

Vill inte göra jämförelser med tidigare Winnerbäckskivor, det får framtiden visa. Men nu strax före midsommar 2016 vill jag nog räkna Granit och morän till en av de bästa han gjort.

Till sist gör jag som jag brukar när jag recenserar en Winnerbäckskiva. Plockar ut några favoritfraser och -formuleringar ur låtarna. Sådana hittar man ju alltid i hans låtar. Fraser som fötts med vingar och redan kan flyga ut över jorden, utan drönare.

Lågsäsong för tävlingslös musik (Lågsäsong)
Jag håller dig hårt, om du släpper mig fri (Kommer och går)
Jag vet inget om honom, men han säger det mesta om mig (Sysselmannen)

Visa mig vännerna på dina kaféer (Möt mig på stationen)
Nånting har lossnat kring handled och vrist (Köpt en bil)
Jag ska riva ner tapeten och se vad som finns under (Köpt en bil)

Skivor från ett fjärran Amerika (Granit och morän)
Vi har ett lyckligt liv i en värld av sorg (Blues of a Salesman)
Du slog neråt, det värsta man kan göra (Visst har vi glömt)

Jag behöver ha det mesta av mig kvar (En vän i solen)
När du står här intill mig, vill jag inte vara nån annan (Khom loy)

 

Mats Klasson

Lämna en replik

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>