Från jag till hårlock

Recension av Börje Wennerströms (mazken) bok Dimman

Det börjar med att Olof Pettersson är ute och kör sin bil i okända trakter. När han stannar bilen för att slå en sjua tar livet en skarp sväng och tumlar om Olofs tillvaro fullständigt.

Större delen av sommaren har jag ägnat åt att läsa Börje Wennerströms bok Dimman, som är den första delen av en trilogi. De övriga delarna, Staden och Vänskapen är också redan utgivna.

Dimman är en bok som både lugnar ner tempot och gör upplevelsen intensivare. Utan att avslöja för mycket, kommer Olof Pettersson så småningom till en plats där det mesta är annorlunda, även om människorna i stort har samma känslor och behov som alltid och överallt.

Det jag slogs av mest är det intensiva berättandet. Det finns inga hopp i tiden eller avancerade berättartekniska grepp. En kronologisk berättelse från början till slut. Man får vara med i stort sett minut för minut, eller åtminstone timme för timme. Det ger en intensitet och en upplevelse av att vara med själv där och då. De enda hopp i tiden som görs är när Olof sover.

Författaren har berättat att han efter ett tag skrev för att få reda på hur det skulle gå. Det är ju ett tecken på att man gett berättelsen liv och puls. Den lever vidare på egen hand, men man vill för allt i världen inte släppa den, varken som författare eller läsare. Författaren kanske har berättelsen som en hund i koppel som nosar här och där och drar iväg. Han har lite kontroll med hjälp av kopplet, men drivet finns i hunden (berättelsen) själv.

Människorna skildras på ett sätt som gör att man känner med dem, även om det händer saker som är mindre trevliga. Personerna känns levande.

Som sagt är förhållandena annorlunda. Man blir nyfiken på varför det är annorlunda och vad människorna vet om världen utanför. Olof är på väg till biblioteket några gånger för att i böckerna där få en bild av hur annorlunda platsen är och varför, men han kommer aldrig riktigt dit. Han är upptagen av det dagliga livet, att få något att äta och dricka, någonstans att sova, något att göra som ger inkomst till det viktigaste, att skapa, att umgås och prata. Med tiden lär han känna människorna och hur de lever sina liv på denna annorlunda plats. Olof tycks glida in i detta på något sätt lugnare liv ganska lätt, men det finns också saker han vill ändra och förbättra. Som främling har han ett perspektiv som de andra saknar. Att vilja förändra och förbättra blir också en drivkraft för honom. Irritation, avsky, trötthet, osäkerhet, skaparglädje, skönhet, vänskap och kärlek finns också i denna berättelse, som ständigt är på väg framåt. Minut för minut, timme för timme.

Det är ett slags kulturkrock i slow motion. Tur att Olof inte fick bilen med sig eller mobiltelefonen som låg kvar på sätet. Då kanske denna krock hade blivit ödesdiger. Men trots att det är en krock kan det vara så att detta annorlunda liv på denna annorlunda plats är något författaren längtat efter och som Olof och de andra människorna där nu visat vägen till, utan bil och mobil.

Boken börjar med ordet ”jag” och när man har kommit fram till det sista ordet ”hårlock” har man fått svar på en del, men fortfarande vill man veta mer, man vill veta hur det går. Kanske hittar man fler svar i nästa del i trilogin, Staden?

 

Mats Klasson

 

PS. Alla tre böckerna finns att köpa på bl a Bokus. DS.

Läs gärna också min intervju med mazken som publicerades på Kafé K i april 2017.

3 kommentarer till Från jag till hårlock

  • mazken  säger:

    Roligt att läsa dina intryck Mats. Som jag ser det hela så verkar du ändå ha uppskattat läsningen och det gör mig glad. Vi får väl se om du finner de svar du söker i del 2.

  • Mats Klasson  säger:

    Jovisst uppskattade jag den. Ja, det ska bli spännande att få vara med ännu en tid i historien.

  • Anne-Marie Tollemark  säger:

    Absolut dom bästa böckerna jag läst,kunde inte sluta och de andra två böckerna är precis lika bra och så spännande att få följa Olofs vidare liv i böckerna

Lämna en replik

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>