Dan Viktor i Skillingaryd

Vardagsrumsspelning, Skillingaryd den 1 november 2013

Konceptet med vardagsrums- eller hemma hos-spelningar är relativt nytt i Sverige. Idén kommer från Kanada och USA. Inbjudna musiker spelar helt enkelt för publik hemma hos någon. Information om spelningarna sprids från mun till mun och via sociala medier.
-Music back to the roots, säger Dan Viktor. Musik tillbaka till rötterna.

 

Med sig till Skillingaryd har han Henrik Alsér och Petter Eriksson, som båda samarbetat med honom tidigare. Villan i Skillingaryd, ett industrisamhälle vid E4:an söder om Jönköping, bär vittnesbörd gnosjöandan som präglar trakten. På tomten lät villaägaren bygga till bostadshuset med en verkstadslokal. När verksamheten växt i omfattning flyttades den till en större lokal och verkstaden förvandlades till ett allrum. De grå golvplattorna finns kvar, liksom den mellanvägg med fönster som delat rummet i två delar, en kontorsdel och en tillverkningsdel. Soffor och stolar står utställda i en halvcirkel. I taket hänger en ljusslinga med kulörta glödlampor. Orientaliska mattor på golvet bidrar till den inbjudande stämningen.

dv_skillingaryd01

Cathrine, kvällens värdinna, hälsar välkommen genom att spela en låt på fiol. Hon är barfota och klädd i jeans och förkläde. Tidigare har hon bott i Hälsingland och anordnat konserter i sitt hälsingehus, inriktade på folkmusik i vid bemärkelse. Kärleken till musiken har hon med sig sedan uppväxten, då hon sprang runt fötterna på folkmusikanterna. Möten med musikanterna har betytt mycket för henne och en av hennes önskningar är att locka en ovan publik, att få fler att upptäcka vilken fantastisk musik det finns. Hon utbildade sig till krögare för att få utskänkningstillstånd. Alkoholhandläggaren på kommunen i Bollnäs hävdade att alkohol inte förändrar någonting, men det är inte helt sant, enligt Cathrine, som säger att alkohol förändrar ingenting utom attityden till folkmusik. Dan Viktor introduceras med orden:

-Han är ett yrväder, en poet, musiker och konstnär, en multikonstnär med stort hjärta och socialt patos. Ni kommer att få se något utöver det vanliga. Alla klarar inte att spela så nära publiken. De vill ha en scen att stå på och avstånd. Det är bara riktiga musikanter som klarar att vara så nära sin publik.

dv_skillingaryd07

Dan har fått veta att det är få i publiken som känner till honom sedan tidigare. De är ditbjudna av Cathrine och fångade av hennes värme och charm och löftet om att få vara med om något speciellt i musikväg, en unik spelning med skickliga musiker. Dan och Petter spelar gitarr helt akustiskt. Henrik har en förstärkare till elbasen.
-Är det någon som känner till mig sedan tidigare? undrar Dan och ser på publiken.

De som sitter närmast är så nära att de kan röra vid honom, resten max ett par meter bort. Alla iakttar honom uppmärksamt, oavsett om de sitter på mattorna på golvet, i sofforna eller på de udda antika stolarna. Småbarnen som sitter i knät på sina föräldrar kikar nyfiket på honom.

-Vi har sett lite på You-tube, säger några. Ett par klipp.
-Jaså den, säger Dan och syftar på Klen tröst i fattigt hem. Den är usel, men det är vad folk vill se. Populärt trams. Jag tror den snart är uppe i 120.000 visningar.


Världen går inte under
, skriven i samband millenieskiftet, inleder. Dan berättar att han brukar sjunga den för sig själv, som någon slags tröst, när han känner sig pressad, inser att han håller på och bli gammal och dagarna går utan att det blir något gjort. Världen går inte under lovar han publiken, men ändrar sig, och säger, att det gör den förstås, men inte ikväll.

 

Dan är ödmjuk och personlig i sitt berättande. Han varvar barndomsminnen med reflektioner om sin familj och relationen till sin namne författaren och poeten Dan Andersson. Det uppstår en innerlig värme mellan honom, medmusikanterna och publiken. Från senaste skivan, Dan Viktor & Vägen Hem framförs Hjärtat och Ovana, sånger som till sin karaktär både är mörka och hoppfulla, starka och sköra på en gång. De ovana ”tål inget våld emot hjärtat”, ”kröns av kärlek, men såras ändå om den är sann”. Både Petter och Henrik har varit involverade i arbetet med skivan och releasespelningen i Göteborg i våras. Att se sångerna framföras i så intim miljö för dem tillbaks till sitt ursprung, studioarbetet med plattan och repetitionerna inför releasespelningen. Dan lättar upp med en skämtsam kommentar:

-Munspelshållare och skäggväxt. Det var så bluesen uppfanns.

 

Brinn, brinn
mitt hjärtas ljus,
mörkret vinner
om du brinner ut

 

The sound of Gunnar är en sång tillägnad Gunnar Källström. Dan introducerar den som en karibisk sång från Redbergsplatsen i Göteborg, medan han letar fram texten i en CD-booklet. Han har den vare sig på I-paden eller utskriven och insorterad bland sina skrynkliga utskrifter. Skildringen av tankar och miljö avbryts av tjattret från serveringspersonalen.

Som ett offer för ditt öde
En vanlig trasig vardag i din
Självmordsgråa hemstad
Sitter du tillsammans med
Gunnar på en kinakrog vid Redbergsplatsen

 

Så föds The Sound of Gunnar, hyllningen till Dans vän och mångårige samarbetspartner, den finkänslige vispoeten som fascineras av Django Rheinhardt.

När Gunnar kommer åter
så sitter du där och  gråter
så cigaretten slocknar i din egen sjuka hand

Frieriet och det förestående äktenskapet och den planerade flytten till en avsides belägen hälsingegård skildras i Dylan-influerade Det stora undret, med textrader som ”bara kom alla helvetes jävlar, ni kan aldrig komma åt oss” och ”vi klarar vad som helst om vi har varann” och de inledande stroferna där Bob Dylan möter Dan Andersson i Dan Viktors ord.

 Vilse bortom skymning
Långt från gryningsljus
Tog vi skydd i ladan
Där i gläntan

I sitt berättande och låtval rör sig Dan mellan det personliga och självutlämnande. Det komiska möter det tragikomiska. Lättsamheten i mellansnacket kontrasterar mot svärtan i texterna. Han är självutlämnande och stöttas av publiken. Glad, en ledsen sång om att göra någon glad, rör till tårar. Det ska bli en blomma utav dig framförs i en sinnlig och sensuell version. Ett rus blir i Dans version en av Dan Anderssons starkaste texter. När Succé framförs i slutet av andra set är samförståndet mellan Dan och publiken totalt. Så mycket mänsklig värme möter honom. Sången skildrar en ensam kväll på ett hotellrum efter en lyckad spelning. Det är försent att ringa hem. Han är ensam, saknar och minns. Dan spelar munspel och har textlappen liggande i knät på sina randiga byxor. Petter kompar på gitarr, ett arrangemang som förstärker känslan av övergivenhet.

dv_skillingaryd06

 

Innan extranumren kommer hatten fram. Den går runt för pengarnas skull och visar på Dans mod som konstnär och artist. Han har spelat på en plats där han tidigare nästan varit helt okänd och har kompmusiker med sig. I väntan på att hatten ska gå runt vänder han sig bort från publiken för att hantera anspänningen. Inga pengar, inga extranummer. När Dan ska välja extranummer bläddrar han bland textlapparna och konstaterar:

-Den är för glad, den är för sorglig, den är för trasig.

dv_skillingaryd04   dv_skillingaryd15

Världens längsta foxtrot Drömmen om Elin 6:6:6 spelas som första extranummer. Dan säger att den har fått ett lyckligt slut. Hon har träffat en annan och fått barn med honom. Eldvakt en surrealistisk blues om människans möte med väsen avslutar spelningen som ingen vill att den ska ta slut. Cathrine avtackar Dan med en broderad bordsflagga i korsstygn, inköpt på Röda Korsets loppmarknad i Skillingaryd och prydd med texten Dan till ära. Dan funderar på att skaffa en bordsfläkt som kan lyfta flaggduken i aidaväv så den står rakt ut och ställa flaggan hemma på köksbordet. Efter spelningen stannar han kvar och umgås med gästerna.

Paisley

2 kommentarer till Dan Viktor i Skillingaryd

  • aminafoto  säger:

    Underbart!!! Han är speciell. Minns när han var i Kalmar och när spelningen var över så stod vi och snattrade en liten stund. Han hade köpt plantor och jag skrattade och undrade om det inte fanns plantor att köpa närmre hans bostad? Typ i samma stad? Han insåg själv hur komiskt det lät. Det var en underbar spelning.

  • Mats Klasson  säger:

    Tack för att vi fick vara med på denna mysiga vardagsrumsspelning, med dina ord och bilder, Paisley. Första gången jag hörde talas om denna form av konserter var när Frans Haraldsen och en medmusikant (minns inte vem just nu) för några år sen åkte runt hemma hos folk. Då var antalet åhörare begränsat till det antal som respektive rum rymde. Det blir både unikt, äkta och nära.

Lämna en replik

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>