14 augusti 2010




Reklamonad
Jag skakar min flaska med reklamonad. Det bildas bubblor därinne. 

Det tycks inte vara tillräckligt med reklam. Vi behöver mer. Åtminstone har regeringen kommit med en ny lag som ger de reklamfinansierade TV-kanalerna möjlighet att sända mer reklam. 

När det i Sverige blev tillåtet med reklam i TV och radio, var det någon som ville visa vilken underbar värld vi var på väg in i. Allt kunde ju bli reklamfinansierat. Om ABB klistrar klistermärken på falukorven kunde vi få gratis falukorv. Jag funderade vidare i dessa banor och kom den geniala idén att Volvo och SAAB kunde göra ömesidig reklam. På Volvobilarnas motorhuv en SAAB-dekal och på SAAB:arnas baklucka en Volvodekal. Simsalabim och vi hade fått gratis bilar. Men så enkelt var det förstås inte, för ingen ville nappa på idén av någon konstig anledning. 

Reklamen får vi som konsumenter betala. Det enda vi ”får” för pengarna är dessa reklamsnuttar i TV som hackar sönder program, filmer, stämning och sammanhang. Dessutom kan man misstänka att TV-kanaler som är beroende av reklamintäkter inte blir särskilt självständiga och oberoende.

Har tagit av korken av reklamonadflaskan. Bubblorna pyser någon minut. När jag sedan smakar på drycken återstår inte mycket kraft och det smakar som grön nytonpyton som legat i en unken källare några decennier. 

Hur ska vi slippa dricka (och betala) den här tvivaliga reklamonaden? Hur ska vi göra den olönsam?

Den svenske författaren Bengt Anderberg hade en naiv men frisk och rebellisk inställning till TV-reklamen. Så fort det gjordes reklam för någon produkt i TV bestämde han sig genast för att ALDRIG mer köpa den varan. Om fler följde detta exempel kanske det skulle bli lönsamt att INTE göra reklam i TV. Det skulle kanske kunna gå så långt att de företag som säljer sina varor bäst är de som inskränker sig till att under fem sekunder varje dag visa upp en skylt där det står ”Smart AB gör INTE reklam för sina varor på denna TV-kanal”. Hur det skulle gå för TV-kanalen vet jag inte. Det beror nog på hur mycket Smart AB skulle vilja betala för de där fem sekunderna.

Eller är kanske det allra smartaste att betala sin TV-licens och slippa alla dessa reklamonadbekymmer. Betala får vi ju göra i vilket fall som helst. Varför då inte betala för reklamfria TV-kanaler så slipper vi den äckliga reklamonaden.

Mats Klasson




Diskutera, tyck till, associera vidare på funderingen på forumet.


Tillbaka till tidigare funderingar