Tisdagen den 1 juni 2010
Kultur
i vår närhet
”Ja, man tar tåget från Lund, byter i Åstorp, åker till Klippan, se´n går man till sta´n. Jag far till Klippans centrum, …”. Några textrader ur låten ”Klippans centrum”, skrivna av Bo Åkerström, som är medlem och sångare i bandet Torsson.
Klippan, en industriort i nordvästra Skåne som en gång i tiden hade landets äldsta pappersbruk, anlagt 1573, ett bruk som nu är nerlagt. Orten ligger längs med den
väg som en gång var landsvägen mellan Helsingborg och Kristianstad, en landsväg som sedan blev riksväg 21, och som nu är Storgatan i byn. Riksvägen har man flyttat, den går nu utanför centrum.
Vid de centrala gatorna finns den nödvändigaste servicen: mataffärer, konditorier, systembolag, optiker, bokhandel mm. Förr fans här ett gästgiveri, där man kunde få mat och logi och där det byttes häst och droska, om man skulle fara vidare, västerut eller österut, längs landsvägen. Gästgiveriet är nu rivet, för att ge plats åt modernare byggnader.
Om man går Storgatan österut, passerar man snart förbi musikskolan, gymnasieskolan och biblioteket. I vägkorset man kommer fram till, slutar Storgatan och här tar Klostervägen och den korsande Vedbyvägen vid.
När jag står här i vägkorsningen, och det är tidig vår, bladen har ännu inte slagit ut på träden, kan jag skymta Klippans kyrka S:t Petri. En låg och mörk byggnad, byggd av delvis kasserad och begagnad Helsingborgstegel. Arkitekten ansåg det fel, att bygga höga och dominanta hus i en parkmiljö, omgivningarna och naturen själv ska bestämma husens höjd och utformning. Kyrkan har fått sin tomt i västra delen av Stadsparken, en placering som uppskattades av arkitekten Sigurd Lewerentz, som åtog sig att rita kyrkan.
Arkitekten Sigurd Lewerentz (1885-1975), var 77 år när han påbörjade uppgiften att rita kyrkan med församlingssal och kontorsbyggnad, året var 1962. Själva murningsarbetet av kyrkan inleddes i augusti 1965 av byggnadsfirman Helge Lindgren, Klippan. Drygt året efter, den första advent 1966, invigdes kyrkan.
Under tiden som arbetet med kyrkan pågår, har ortens innevånare och andra som passerar arbetsplatsen, funderingar om vad det var som pågick i parken, en ny brandstation eller kanske vägstyrelsens nya garage. Att det just var en kyrka, föll inte alltid i så god jord. En insändare i tidningen
skrev ”Nu kommer Jesus och förstör stadsparken”.
Foto: Marie Karlsson
Lyktstolparna runt kyrkan och församlingshemmet ” bugar” vördsamt mot mig och mot alla som går förbi. Fönstren, som är som små gluggar, är inte fästa i några fönsterbågar, utan sitter utanpå teglet, fästa med metallklämmor. Dörrarna på kyrkans västra sida är svartbetsade och grova i sin struktur. Den stora ingången här kallas processionsingången och är till för bröllop, begravningar mm.
Att hitta den entré till kyrkan som leder in till vapenhuset är inte lätt. Dörren är placerad i en
gränd som man får leta sig fram till. Arkitekten såg inte detta som någon direkt nackdel, utan som en symbol för religionens och den personliga frälsningens problematik. En tidigare kyrkoherde i Klippans församling skrev i en broschyr ”även porten till Guds rike kan vara svår att finna”.
Foto: Marie Karlsson
Väl inne får jag en tanke om ett medeltida kloster eller källarvalven i en borg. Lewerentz valde att arbeta med
den mörka Helsingborgsteglet,, både maskinslagna och handslagna. Han använde denna tegel till både väggar, golv, tak och möbler. Inga stenar fick huggas, utan bara hela stenar fick användas, och med hjälp av murbruk fogas samman, så att ytorna blev hela och raka. Varje människa är unik, och utan att behöva ändra på sig, ska vi alla kunna passa in.
Foto: Nadja Karlsson
Dagsljuset har svårt för att ta sig in i kyrkrummet genom de små, högt placerade fönstren. Taklamporna är i mässing, och hänger glest, en bit ner från taket. På två av väggarna finns det ett tjugotal väggmonterade lampetter för stearinljus. Det är ett milt och rogivande
ljus som fyller rummet. När kyrkan var ny klagade församlingsborna på att det var så mörkt och dunkelt i kyrkan. Det gick inte att se och läsa psalmerna. Någon undrade om man kunde få använda sig av
pannlampa när man vistades i kyrkrummet. Lewerentz menade ”att för mycket naturligt ljus förstörde stämningen i ett kyrkorum”, och ”därför måste lamporna ständigt vara tända när gudstjänsten pågår.”
Vid ingången till kyrkrummet, har arkitekten valt att placera dopplatsen. Själva dopfunten, är en stor vit mussla från Indiska oceanen. Musslan är fäst i ett svartmålat järnsmide, ovanför en långsmal spricka i golvet. På detta smide finns det också plats för sex stearinljus. Från ett litet tunt kopparrör ovanför
musslan droppar det ständigt vatten ner i dopfunten och vidare ner i sprickan i golvet. Man kan också
se att golvet just här buktar upp likt en klippa och detta ska symbolisera händelsen ”där Moses med sin stav slog på klippan som brast så att vattnet strömmar fram.”
Foto: Nadja Karlsson
Att gå runt i S:t Petri är en upplevelse. Det känns som om varje tegelstens placering, i detta byggnadsverk är bestämd in i minsta detalj. Många utformningar och
konstruktioner ska symbolisera något, samtidigt som det är en teknisk lösning på ett problem. Det finns så många tankar bakom varje funktion. Men att använda lod och tumstock, såg inte Lewerentz som nödvändigt. ”Varför ska allting vara rakt? Det kan vara vackert även om det är krokigt”.
Många kyrkobyggnader kom till under femtio- och sextiotalet, och arkitekterna arbetade med nya formspråk, nya material och nya idéer om hur kyrkorummet skulle utformas. S:t Petri-kyrkan ses som något av det märkvärdigaste från denna
tid och betraktas som en höjdpunkt i 1900-talets kyrkobyggande. Intresset för Sigurd Lewerentz arkitektur är stort internationellt, han ses som något av en kultfigur. Och varje år kommer det arkitekturstuderande från hela
världen för att studera Lewerentz arkitektur. S:t Petri kyrka är också en av Klippans viktigaste turistattraktioner.
Foto: Nadja Karlsson
I denna stadspark, bara ett stenkast från kyrkan, ordnar musikföreningen Svenska
Popfabriken sin årligen återkommande musikfest i början av juni. Detta har man hållit på med i ca trettio
år och många är de lokala band som uppträtt på den lilla scenen som finns i parken. Man har skapat ett eget
klippansound som nationellt fått stor uppmärksamhet. Utmärkande för soundet har
varit berättande texter om vardagssituationer, med småstadskaraktär, framförda på skånska.
1977-1984 ses som klippanpopens storhetstid, då lokala band som Kriminella Gitarrer, Kommissarie Roy, Noise, The Push och de lite mer kända banden som Torsson och Wilmer
X genom sina studieinspelningar och skivutgivningar på Studio Bombadill och Svenska Popfabriken, skapade klippansoundet.
”Jag far till Klippans centrum, Klippans centrum, här är jag. . . .”. Några textrader ur låten ”Klippans centrum”, skrivna av Bo Åkerström, medlem och sångare i bandet Torsson.
Källförteckning
Sigurd Lewerentz, Klippans kyrka
Sankt Petri 1966-2006 Christer Bodén
ArchiLibris
En kyrkas tillkomst
S:t Petri kyrka i Klippan Joel Hansson
Ljungbergs tryckeri Klippan Svenska Kyrkan
Sankt Petri-kyrkan i Klippan
Ett mästerverk av Sigurd Lewerentz Informations broschyr
Internet:
http://www.klippanaward.com/St_Petri.htm
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/heliga-rum_2121881.svd
http://www.kulturstan.se/ovrigt/artiklar/klippanpopen-firar-30-ar-pa-dunkers/
Marie Karlsson & Jörn Berglund
Det är i nordvästra Skåne som vi, Marie Karlsson och Jörn Berglund, bor. En av oss bor i Åstorp och en i Örkelljunga. Jag Marie, är arbetskamrat med Mats Klasson på KB, medan Jörn ägnar dagarna åt att hjälpa affärsägare med att inreda sina butiker. På fritiden är vi ofta ute och lyssnar på musik och ser artister med olika musikaliska inriktningar, på t ex. lokala musikfester. Jörn spelar i ett lokalt band, och har med detta band bl. a. uppträtt på parkfesten i Klippan.
Vill ni kommentera eller diskutera Marie & Jörns text finns en speciell Gäst
med G på K-tråd på vårt forum. Klicka
här för att komma dit.
För att kunna skriva på forumet måste du vara medlem. Är du inte
det, klicka på Bli medlem inne på forumet och följ
instruktionerna.
Tillbaka till
tidigare Gäster